Kort

Indsigelser på korttransaktioner

Hvis du opdager kortbetalinger på din konto, som du ikke kan genkende eller acceptere, kan du gøre indsigelse. En indsigelse betyder, at du gør indvending mod en korttransaktion, som er blevet trukket på din konto, men som du ikke kan genkende eller acceptere.

Her finder du en række eksempler på situationer, hvor du kan gøre indsigelse:

  • En anden har misbrugt dit kort – og du har stadig kortet
  • Du har mistet dit kort/ dit kort er blevet stjålet, og kortet er blevet misbrugt
  • Du har ikke modtaget de varer eller ydelser, du har betalt for
  • En forretning har trukket et beløb på din konto, som ikke er aftalt
  • Du har returneret/ afbestilt din vare/ydelse, men har ikke fået beløbet retur
  • Du har opsagt et abonnement, men bliver stadig trukket i betaling
  • Du har bestilt en mærkevare, men har modtaget en kopivare

Det er vigtigt, at du du gør indsigelse hurtigst muligt for at undgå, at din sag bliver forældet.

Indsigelsesfrister
Har du godkendt en betaling, men er beløbet højere end aftalt, skal du gøre indsigelse hurtigst muligt og senest 8 uger efter, at beløbet er trukket på din konto.
Er der gennemført en betaling, du ikke har godkendt, skal du gøre indsigelse, straks du opdager betalingen. Den betaling, du gør indsigelse over, må aldrig være mere end 13 måneder gammel.

Er dit kort blevet væk, stjålet eller misbrugt skal du straks spærre dit kort. Det gør du hurtigt og nemt via din Mobilbank eller Netbank. Gå ind under “kort”, vælg det kort det drejer sig om, og tryk på “Spær kort”. Finder du kortet igen kan du selv ophæve spærringen på samme måde.

Inden du opretter en indsigelse, skal du altid selv prøve at løse problemet med forretningen. Kan problemet ikke løses med forretningen, kan du lave en indsigelse.
Som udgangspunkt koster det ikke noget at lave en indsigelse hvis den er berettiget. Hvis banken vurderer, at indsigelsen er uberettiget, kan du blive opkrævet et gebyr på kr. 550,00

Sådan gør du indsigelse
Du kan oprette en indsigelse hos vores samarbejdspartner Nets via boksen til højre på denne side. Du skal have dit NemID, CPR- og kortnummer klar. Hvis der opstår spørgsmål i forbindelse med indsigelsen, har du mulighed for at kontakte Nets Kundesupport på telefon 7211 2035.

Nets kan kontaktes i følgende tidsrum:
Alle ugens dage fra  08:00 – 22:00

Forløbet i en indsigelsessag
Nordfyns Banks sagsbehandling starter, når vi har modtaget din indsigelse. Når sagen er sendt til Nets, sætter vi beløbet midlertidigt ind på din konto. På den måde skal du ikke mangle pengene på din konto, i den tid det tager at afslutte sagen. Hvis vi i sagsforløbet får behov for yderligere information, eller sagen kræver, at du som kunde tager stilling til noget, så vil vi naturligvis kontakte dig løbende i processen.

Misbruget er sket via MobilePay
Når du bruger MobilePay til at overføre penge til private, har du ingen indsigelsesmuligheder. I disse tilfælde skal du kontakte MobilePay på tlf. 45 14 44 47 omkring misbruget.

I de tilfælde hvor du anvender Mobilepay til at betale med på en hjemmeside, har du samme indsigelsesmuligheder som, hvis du havde anvendt et betalingskort.

Indgiv indsigelse
Her kan du sende din indsigelse via Nets.

Nets Kundesupport telefon 7211 2035